apr13

Zeven redenen om uw managementboek (niet) zelf uit te geven

donderdag, 13 april 2017

Zeven redenen om uw managementboek (niet) zelf uit te geven
Zelf uitgeven is een aantrekkelijk alternatief geworden voor het uitgeven van uw managementboek door een traditionele uitgeverij. Maar wat zijn de voordelen en de nadelen en hoe maakt u de juiste keuze? Geerhard Bolte is uitgever van Haystack (een traditionele uitgeverij) én Dialoog (een selfpublishinguitgeverij): hij zet het voor u op een rij. 

Er zijn grofweg vier verschillende manieren om uw boek uit te geven:

  • De eerste optie is samenwerken met een traditionele uitgeverij als Haystack. Kort door de bocht: u zorgt voor de tekst, zij doen de rest. Het kost u niets, maar u moet wel door de ballotagecommissie komen.
  • De tweede optie is uw boek uitgeven met een geautomatiseerd selfpublishingsysteem als Bravenewbooks, Pumbo, Mijnbestseller of Mijnmanagementboek. Dit is de kiloknaller: het kost u niets, maar u bent zelf verantwoordelijk voor redactie, vormgeving en promotie.
  • De derde optie is samenwerken met een selfpublishinguitgeverij als Dialoog die maatwerk biedt. Dit is relatief duur, maar u zit toch aan het stuur terwijl u overal mee wordt geholpen.
  • De vierde optie is alles helemaal zelf doen, zonder enige hulp. Dit is een werkwijze die hier niet aan bod komt omdat deze eigenlijk alleen interessant is voor organisaties die bijvoorbeeld honderd exemplaren willen weggeven aan relaties en over de expertise beschikken om zo’n project zelfstandig uit te voeren.
Maar welke werkwijze past bij u? Dit zijn volgens mij de belangrijkste voor- en nadelen van selfpublishing:
apr10

Waarom is een e-book zo duur?

maandag, 10 april 2017

Waarom is een e-book zo duur?
Een digitaal ‘spelletje’ kost al vlug veertig euro, toch zuchten veel mensen als ze vijftien euro moeten betalen voor een e-book. Kan dat niet goedkoper? Dit is het tweede deel in een tweeluik over de prijs van boeken en e-books. 

‘Ja maar, een e-book kost toch bijna niks om te laten maken,’ hoor ik vaak. Het klopt inderdaad dat de productie van een e-book goedkoper is dan van een fysiek boek. Het drukken van een paperback kost afhankelijk van de omvang en de oplage tussen de een en drie euro, en bij een e-book heb je die kosten natuurlijk niet. Maar de BTW op een fysiek boek is 6 procent en de BTW op een e-book 21 procent. Dit heeft als gevolg dat uitgever en auteur per saldo toch minder verdienen aan een e-book, ook al heeft het dezelfde prijs als het papieren boek.
apr10

Waarom is een managementboek zo duur?

maandag, 10 april 2017

Waarom is een managementboek zo duur?
Een managementboek kost al vlug twintig euro, en dertig euro is niet ongebruikelijk. Is dit te veel? Of te weinig? Het eerste deel in een tweeluik over de prijs van boeken en e-books. 

De Amerikaanse econoom Adam Smith beschreef hoe een ‘onzichtbare hand’ bepaalt wat de juiste prijs voor een product is, gestuurd door vraag en aanbod. Volgens die theorie is elke prijs die op een vrije markt ontstaat dus oké.
juni28

De derde C

dinsdag, 28 juni 2016

De derde C
Over wat een succesvolle communicatiestrategie is, bestaan heel wat theorieën. Soms heb je er wat aan om jouw managementboek nog beter onder de aandacht te brengen. Maar duik niet te diep in de theorie. Je boek promoten is vooral met je voeten in de modder staan.

Door Yvette Cramer

In het tweede seizoen van de tv-serie Missie Aarde ontdekt de bemanning van het ruimteschip Tasman een nieuwe planeet waarop misschien menselijk leven mogelijk is.
juni23

Hoe erg is een taalfout?

donderdag, 23 juni 2016

Hoe erg is een taalfout?
Een taalfout is een ramp. Stel, je bent tekstschrijver bij een succesvol phishingbedrijf in Nigeria. Je hebt een prachtige tekst geschreven om klanten van ING uit te nodigen om de vernieuwde betaalpas aan te vragen. Je bent creatief en je hebt gevoel voor taal en pas nadat je de tekst tien keer hebt nagekeken, druk je enthousiast op send, waarna 170.000 Nederlanders jouw aantrekkelijke aanbod ontvangen: ‘ING wilt u graag de nieuwe betaalpas introduceren.’

Door Geerhard Bolte

Eerlijk is eerlijk, het was eigenlijk best een goede tekst die de digitale visser mij had gemaild, maar door een paar verdwaalde taalfouten veranderde de keurige bankier in een ordinaire dief.
[12 3 4 5  >>